Wynagrodzenia pracowników młodocianych za miesiąc:
grudzień 2020 ,styczeń, luty 2021
|
Rok nauki |
Wynagrodzenie brutto |
Ubezpieczenie emerytalne 9,76% |
Ubezpieczenie rentowe 1,5% |
Ubezpieczenie chorobowe 2,45% |
Razem ubezpieczenie społeczne |
Do wypłaty |
Ubezpieczenie wypadkowe 1,67% |
|
I rok |
258,45 |
25,22 |
3,88 |
6,33 |
35,43 |
223,02 |
4,32 |
|
II rok |
310,14 |
30,27 |
4,65 |
7,60 |
42,52 |
267,62 |
5,18 |
|
III rok |
361,83 |
35,31 |
5,43 |
8,86 |
49,60 |
312,23 |
6,04 |
Pracodawca opłaca od wynagrodzeń brutto : ubezpieczenie emerytalne - 9,76%, ubezpieczenie rentowe - 6,5%, ubezpieczenie wypadkowe - min. 1,67% lub stawka ustalona dla danego zakładu Dodatkowo opłaca Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - 0,10%.
Nie opłaca składki na FP (chyba, że uczeń otrzymał wynagrodzenie w wysokości najniższego wynagrodzenia pracownika zatrudnionego na cały etat).
SKŁADKI ZUS JEŚLI NIE KORZYSTAMY Z OBOWIĄZUJĄCYCH ZNIŻEK
STYCZEŃ- GRUDZIEŃ 2021
|
Ubezpieczenie emerytalne 19,52% |
Ubezpieczenie rentowe 8% |
Ubezpieczenie chorobowe 2,45% |
Ubezpieczenie wypadkowe 1,67% |
Razem ubezpieczenie społeczne |
składka zdrowotna 9% |
Fundusz Pracy 2.45% |
Razem składki |
| 615,93 |
252,43 |
77,31 |
52,70 |
998,37 |
381,81 |
77,31 |
1457,49 |
3 155,40 zł- podstawa naliczaniaskładek społecznych i FP za osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i za osoby z nimi współpracujące w roku 2021
4 242,38 zł- podstawa naliczaniaskładki na ubezpieczenie zdrowotneza osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i za osoby z nimi współpracujące w roku 2021
PRZEZ PIERWSZE 6 MIESIĘCY DZIAŁALNOŚCI MOŻLIWOŚC OPŁACANIA WYŁĄCZNIE SKŁADKI ZDROWOTNEJ W WYSOKOŚCI 381,81zł.
PREFERENCYJNE SKŁADKI ZUS PRZEZ OKRES 24 MIESIĘCY
STYCZEŃ- GRUDZIEŃ 2021
|
Ubezpieczenie emerytalne 19,52% |
Ubezpieczenie rentowe 8% |
Ubezpieczenie chorobowe 2,45% |
Ubezpieczenie wypadkowe 1,67% |
Razem ubezpieczenie społeczne |
składka zdrowotna 9% |
Fundusz Pracy 2.45% |
Razem składki |
|
163,97 |
67,20 |
20,58 |
14,03 |
265,78 |
381,81 |
0,00 |
647,59 |
840 zł- podstawa naliczaniaskładek społecznych i FP w roku 2021
4 242,38 zł- podstawa naliczaniaskładki na ubezpieczenie zdrowotneza osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i za osoby z nimi współpracujące w roku 2021
Przypominamy, że w 2021 r. możemy odliczyć 7,75 % podstawy składki zdrowotnej od należnego podatku.
Wyliczenie: 4 424,38zł x 7,75 % = 328,78 zł
W 2021 r. kwota ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wynosi
157 770 zł.
Terminy rozliczania i opłacania składek
- Składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na fundusze pozaubezpieczeniowe (Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) za dany miesiąc kalendarzowy należy rozliczać i opłacać w następujących terminach:
- do 5. dnia następnego miesiąca - jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze w rozumieniu art. 18 ust. 1, art. 19 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
- do 10. dnia następnego miesiąca - osoby fizyczne opłacające składkę wyłącznie za siebie,
- do 15. dnia następnego miesiąca - pozostali płatnicy.
