Wynagrodzenia pracowników młodocianych za miesiąc:

grudzień 2020 ,styczeń, luty  2021

 

Rok nauki

Wynagrodzenie brutto

Ubezpieczenie emerytalne

9,76%

Ubezpieczenie rentowe

1,5%

Ubezpieczenie chorobowe

2,45%

Razem ubezpieczenie społeczne

Do wypłaty

Ubezpieczenie wypadkowe

1,67%

I rok

258,45

25,22

3,88

6,33

35,43

223,02    

4,32

II rok

310,14

30,27

4,65

7,60

42,52

267,62

5,18

III rok

361,83

35,31

5,43

8,86

49,60

312,23

6,04

 

Pracodawca opłaca od wynagrodzeń brutto : ubezpieczenie emerytalne - 9,76%, ubezpieczenie rentowe - 6,5%, ubezpieczenie wypadkowe - min. 1,67% lub stawka ustalona dla danego zakładu  Dodatkowo opłaca Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - 0,10%.

Nie opłaca składki na FP (chyba, że uczeń otrzymał wynagrodzenie w wysokości najniższego wynagrodzenia pracownika zatrudnionego na cały etat).

 SKŁADKI ZUS JEŚLI NIE KORZYSTAMY Z OBOWIĄZUJĄCYCH ZNIŻEK

STYCZEŃ- GRUDZIEŃ 2021

 

Ubezpieczenie emerytalne

19,52%

Ubezpieczenie rentowe

8%

Ubezpieczenie chorobowe

2,45%

Ubezpieczenie wypadkowe

1,67%

Razem ubezpieczenie społeczne

składka zdrowotna

9%

Fundusz Pracy

2.45%

Razem składki

615,93

252,43

77,31

52,70

998,37

381,81

77,31

1457,49

3 155,40 zł- podstawa naliczaniaskładek społecznych i FP za osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i za osoby z nimi współpracujące w roku 2021

4 242,38 zł- podstawa naliczaniaskładki na ubezpieczenie zdrowotneza osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i za osoby z nimi współpracujące w roku 2021

PRZEZ PIERWSZE 6 MIESIĘCY DZIAŁALNOŚCI MOŻLIWOŚC OPŁACANIA WYŁĄCZNIE SKŁADKI ZDROWOTNEJ W  WYSOKOŚCI 381,81zł.

 

PREFERENCYJNE SKŁADKI ZUS PRZEZ OKRES 24 MIESIĘCY 

STYCZEŃ- GRUDZIEŃ 2021

 

Ubezpieczenie emerytalne

19,52%

Ubezpieczenie rentowe

8%

Ubezpieczenie chorobowe

2,45%

Ubezpieczenie wypadkowe

1,67%

Razem ubezpieczenie społeczne

składka zdrowotna

9%

Fundusz Pracy

2.45%

Razem składki

163,97

67,20

20,58

14,03

265,78

381,81

0,00

647,59


 

840 zł- podstawa naliczaniaskładek społecznych i FP  w roku 2021

 

4 242,38 zł- podstawa naliczaniaskładki na ubezpieczenie zdrowotneza osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i za osoby z nimi współpracujące w roku 2021

       

Przypominamy, że w 2021 r. możemy odliczyć 7,75 % podstawy składki zdrowotnej od  należnego podatku. 

Wyliczenie: 4 424,38zł x 7,75 % = 328,78 zł


W 2021 r. kwota ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wynosi

157 770 zł. 

 

Terminy rozliczania i opłacania składek

    Składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na fundusze pozaubezpieczeniowe (Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) za dany miesiąc kalendarzowy należy rozliczać i opłacać w następujących terminach:
    • do 5. dnia następnego miesiąca - jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze w rozumieniu art. 18 ust. 1, art. 19 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
    • do 10. dnia następnego miesiąca - osoby fizyczne opłacające składkę wyłącznie za siebie,
    • do 15. dnia następnego miesiąca - pozostali płatnicy.

wklejka dzienny klub